RSS

tErJaH iKs..


Konnichiwa…ikage desuka?? kawan-kawan faham tak maksud ni? Cikgu hani pun baru berjinak-jinak belajar bahasa ‘’negara matahari terbit’’ ni..hehe..ni pun belajar ngan roommate cikgu hani..chemistry student..shes really love anime..boleh dikatakan banyak jugalah sukukata perkataan Nippon yang dia tau..


                            
Ok..now back to the topic..entri kali ni cikgu hani nak story mory serba sedikit sal surveying cikgu hani dan kawan-kawan di beberapa IKS di sekitar Pontian kelmarin..
 

Alhamdulillah..ALLAH permudahkan urusan kami sebab perjalanan kami diiringi oleh seorang pakcik dan makcik..(mereka baik orangnya)hehehe..actually beliau adalah pakcik kepada salah seorang kawan cikgu hani..beliaulah yang banyak tolong kami menerjah ke beberapa tempat di Pontian..

beberapa pusat IKS yang telah sempat kami terjah..


pelbagai produk berasaskan nanas..

mesin untuk menghancurkan buah nanas..
mesin untuk mengasingkan jus nanas dan hampasnya

untuk memproses jem nanas


untuk proses pembotolan..
pembuatan sos nanas


bersama pemilik iks nanas..
Industri memproses buah nanas di kawasan perkampungan Parit Selangor..

hasil temubual kami bersama pakcik dan makcik owner iks ni.. masalah yang didapati ialah langkah-langkah pemprosesan yang banyak memakan masa dan juga peralatan mesin..selain itu kekangan besar yang dihadapi oleh mereka ialah proses mengopek kulit buah nanas..setakat ni mereka menggunakan cara manual iaitu dengan menggunakan pisau..

 iks ke 2..


bersama empunya anor food..

iks ni membuat makanan-makanan tempatan seperti donat, gendang kasturi,karipap dan kuih siput..kemudian makanan-makanan tersebut akan dibungkus dan disejukbekukan dalam freeze..(kalau la cikgu hani ada freeze lam bilik..ada jugak 7,8 paket kuih cikgu hani rembat..sedap woo..favaret tu..)

masalah yang kami peroleh kat sini ialah pemprosesan membuat kuih yang memakan masa yang lama..sebab diorang still menggunakan kaedah manual..cerap kuih satu-satu..contohnya karipap n gendang kasturi..(masa  ni mmg perut kami tgh gendang gendut tali kecapi..kenyang perut suka hati..sebabnya ada je rezeki kuih muih yang dihidangkan tiap kali terjah..hehe..)murah rezeki kami cikgu-cikgu ''muda'' ni..=)


mesti tertanya2 apa benda ni kan? ni la acuan gendang kasturi..


so the point is..how we want to help them to minimize their problems?hmm..ape pendapat kawan-kawan?? any idea??

adakah kita boleh merekabentuk alat untuk mengopek buah nanas??  alat untuk mencerap kuih karipap and gendang kasturi dgn banyak lam satu masa??

 yg tu..kita tunggu entri akan datang..













  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment