RSS

ErGoNoMiK dAlAm KeHiDuPaN..

#eh..samala macam cursor cikgu hani kan..#


assalamualaikum and morning everybody!! syukur Alhamdulillah..di pagi yang tenang ini..kita masih berpeluang menjalani kehidupan untuk hari ini..dan yang paling best cikgu hani dapat sharing lagi ngan kawan-kawan..

sebelum kita start enjin..jom kita berzikir dulu..zikir pagi dan petang..wahid..isnani..salasa..( teringat pulak cikgu hani masa conduct circle time kat tadika dulu..pas solat dhuha..budak-budak akan baca doa ni..)



alhamdulillah..rasa tenang je kan..lepas ni..jom kita istiqamah..amalkan selalu..

untuk entri kali ni..topik yang cikgu hani nak share adalah ergonomik...sebut betul-betul..bukan ekonomi tau..=)

cikgu hani tau ramai yang tau apa itu ergonomik and ada juga yang tak tau..actually ergonomik tu berkait rapat dalam kehidupan kita seharian..sebagai contoh..kita tengok tv sambil baring lentok atas sofa or permaidani..

like this..hehe


dalam beberapa minit..apa yang kita rasa?mesti lenguh-lenguh kan..sebab apa?sebab duduk dengan postur badan yang salah..and sebab apa lagi?? sebab ianya tidak ERGONOMIK..
macam mana ergonomik tu..kita duduk atas kerusi yang boleh memberi kemudahan dan  keselesaan  pada kita selain mengurangkan keletihan dan juga tekanan pada diri kita..
haa..mesti kawan-kawan cakap.." oo..itu rupanya ergonomik"..hehe..

masa mula-mula cikgu hani tau..itulah reaksi cikgu hani..haha..

dalam kamus dewan edisi ke 4..ergonomik adalah kajian tentang hubungan antara pekerja dgn persekitaran tempat kerja, seperti aspek-aspek kejenteraan, peralatan, dan keadaan kerja..

dalam kamus komputer pula..ergonomik adalah bidang yang berkaitan dengan matlamat memberi ciri keselesaan, kecekapan, keselamatan, dan senang guna kepada mesin yang digunakan oleh manusia. Sinonim kejuruteraan insan.

apa pula kaitan ergonomik dengan rekacipta? 

ergonomik adalah salah satu ciri-ciri yang kita perlu ada dalam merekacipta sesuatu benda selain prinsip rekabentuk yang cikgu hani terangkan dalam entri sebelum ni...

contoh-contoh lain..


keselesaan pada kedudukan,menaip dan juga pencahayaan

keselesaan memegang

keselesaan menaip

kebiasaan yang kita lakukan..


kebanyakannya ramai yang kurang ambil berat pasal ergonomik ni kan..satu je cikgu hani pesan..thinks for the future..semua anugerah yang ALLAH bagi ni kita nak pakai lama..so..kalu dah bermasalah, rosak or whatever, boleh beli kat kedai? ganti yang baru? memang ya..tapi sanggup ke kawan-kawan?? hargailah anugerah-anugerah tersebut.. 

ok..sampai di sini coretan cikgu hani..mudah mudahan kita bertemu lagi di entri akan datang..



pesanan cikgu hani..


 
 …..If YOU think Safety and Health are Expensive
Try ACCIDENT !!!!







tata..
















  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment